Skolsköterska

Tjänsten som skolsköterska på Järlåsa skola är vakant.

Jag finns på plats på skolan måndag-fredag jämn vecka och måndag-torsdag udda vecka och mitt rum finns nere i källaren.

Som skolsköterska arbetar jag främst hälsofrämjande och förebyggande genom hälsosamtal, hälsoundersökningar, hälsoundervisning och vaccinationer. I hälsosamtalet ges eleven möjlighet att prata om hälsa, matvanor, fysisk aktivitet, sömn, skolarbete och trivsel i skolan.

Alla elever erbjuds ett hälsobesök hos skolsköterskan i förskoleklass, årskurs 2 och 4 (samt årskurs 7 och första året på gymnasiet). Vaccinationer i skolan ges enligt gällande barnvaccinationsprogram.

Som skolsköterska ingår jag i skolans elevhälsoteam (EHT) som träffas regelbundet och resonerar både i övergripande elevhälsoarbete och enskilda elevhälsofrågor. Jag ingår även i skolans trygghetsteam och är delaktig i det främjande och förebyggande trygghetsarbetet på skolan.

Som elev på skolan är du välkommen att kontakta mig om vid frågor som rör dig och din hälsa. Som förälder kan du självklart också kontakta mig vid frågor eller om du vill att jag ska träffa ditt barn. Jag hjälper till med enklare sjukvårdsinsatser och hänvisar till sjukvården vid behov.

Ibland kan jag vara upptagen eller borta på annat t.ex. möte eller utbildning. Då går det bra att ta kontakt med mig via e-post så kontaktar jag dig så snart jag kan.

Vår skolläkare heter Louise Diös. Tid till skolläkaren bokas via skolsköterskan och är främst avsedd för elever med skolrelaterade problem.

Telefon:
E-post: