Årskurs 4-6

Lärare och arbetssätt

Vi som är mentorer i årskurs 4-6 är Carina Hollander, David Lindberg och Elias Hession. Ett nära samarbete i arbetslaget ser vi som grunden för att kunna erbjuda våra elever en högkvalitativ och varierad undervisning och därför har vi regelbundna arbetslagsträffar där vi diskuterar undervisningen. Vi arbetar utifrån ett ämneslärarsystem där Carina ansvarar för NO/teknik och bild, David för SO och Elias för engelska. Varje mentor har även sin egen klass i svenska och matematik. Att alla tre lärare har alla tre klasser är en del av trygghetsarbetet och det leder till att elever får ett förtroende för flera vuxna på skolan.

I undervisningen utnyttjar vi aktivt vår närmiljö. Genom att integrera omgivningens resurser och miljöer i vår pedagogik skapar vi en mångsidig och stimulerande lärmiljö där eleverna får möjlighet att utforska, lära och utvecklas på ett kreativt sätt.

Att få läsa olika texter och på olika sätt ser vi som något centralt i undervisningen och det arbetar vi med i alla skolans ämnen. Vi vill att eleverna ska komma i kontakt med skönlitteratur, faktaböcker, tidningar, dikter och mycket mer. Eleverna ska också få träna på att läsa dessa texter på olika sätt. Det kan exempelvis handla om att läsa enskilt, i par eller framför hela klassen. Vi genomför även intensiva läsinsatser varje termin för att stärka elevernas läsförmåga, läsförståelse och läsflyt. Även aktiv högläsning genomförs i klasserna då eleverna får olika typer av uppgifter i samband med lärarens högläsning.

Förutom mentorerna så möter eleverna Martin Isaacs på idrotten, Erik Zetterström på musiken samt Monica Jansson och Igor Mejberg på slöjden.

Årskurs 6

I årskurs 6 åker eleverna till Stenhagen för att få undervisning i moderna språk och hemkunskap tillsammans med elever från andra skolor.

Det är även i årskurs 6 som de nationella proven äger rum. Svenska, matematik och engelska är de ämnena som är med på de nationella proven. Under höstterminen genomförs muntliga delprov, medan de skriftliga delproven äger rum på vårterminen.

Uppdaterad: