IBIS

Järlåsa skola deltar, tillsammans med många andra skolor i Uppsala kommun, i ett samverkansprojekt mellan Uppsala kommun och Uppsala Universitet. Projektet kallas IBIS - Inkluderande Beteendestöd I Skolan. 

Syftet med IBIS är att hjälpa de deltagande skolorna att skapa trygga lärmiljöer genom att arbeta aktivt med relationsskapande arbete, regler, struktur och rutiner. Grundprincipen i IBIS är att ersätta ett reaktivt förhållningssätt med proaktiva strategier, med fokus på trygghet, struktur och lärande. Genom att bedriva en verksamhet som präglas av samsyn och förutsägbarhet får skolans personal möjlighet att skapa en arbetsmiljö för sig själva och eleverna där fokus är att ligga steget före istället för steget efter. 
 
IBIS är en skolomfattande insats. Det betyder att hela skolan arbetar tillsammans där det finns ett IBIS-team som leder arbetet och ansvarar för utbildning, implementering och vidmakthållande av programmet. Bland all skolpersonal ska finnas en samsyn på hur man arbetar med att skapa en positiv och inkluderande arbetsmiljö för alla lärare och elever. 
 
IBIS är ett evidensbaserat program som bland annat används i Norge, där under namnet är PALS. IBIS-teamet får handledning av en utbildad handledare via Uppsala kommun.

Nu har vi gått in i det andra året med IBIS och kommer i år att lägga stort fokus på att introducera våra nya förväntansmatriser (som kommer att finnas här nedan efter hand som vi har introducerat dem för eleverna).

Uppdaterad: